Hvorfor er en nettside viktig for din bedrift?

Dette er et spørsmål mange stiller seg før de tar valget om å skaffe seg sin egen hjemmeside. Vi kan se ut ifra statistikk at 6/10 kunder forventer at deres leverandører har sitt innhold tilgjengelig på nett. Ved å digitalisere, gjør man seg tilgjengelig døgnet rundt i en stadig teknologisk utviklende verden. Tenk på det fra ditt perspektiv;
Hvor går du dersom du vil finne ut av noe?

Internett selvsagt.
Hvorfor trenger din bedrift en nettside?

Bygge Troverdighet

En av de største fordelene med å ha en god nettside er for å kunne bygge troverdighet til dine potensielle kunder. I de aller fleste tilfeller finnes det konkurrerende bedrifter som leverer tilsvarende produkter eller tjenester som deg.

En velutviklet nettside som skiller seg ut, kan gi deg et konkurransefortrinn ved at dine potensielle kunder raskt får svar på det de måtte lure på. 

I dagens utviklende samfunn vil man muligens stille spørsmål ved hvor legitim en bedrift er dersom de ikke eksisterer på nett.  En enkel, men formulerende hjemmeside kan være det lille du trenger for å bygge tillit og troverdighet ovenfor dine kunder. 

Informasjonsutveksling

Som det ble nevnt i starten av artikkelen, er det internett man tyr til dersom det er noe man lurer på eller det er noe man trenger. Og hvorfor gjøre vi nettopp dette? Jo, fordi det er en rask og effektiv måte å få tak i den informasjonen man trenger. Ikke bare har man muligheten til å spre sin egen informasjon, men gjennom kontaktskjemaer kan man også enklere motta henvendelser fra nye kunder eller tilbakemeldinger fra eksisterende kunder.

De som besøker nettsiden din, trenger kjapt å vite hvorfor det er nettopp dere de skal velge. “Kommer dere til gjøre en god jobb?  Er dette det rette produktet for meg? Hvorfor skal jeg velge dere?”. Dette er noen av spørsmålene som går gjennom hodet til en potensiell kunde på ditt nettsted. Derfor er det vesentlig med en god “om oss” side. Dette er tross alt den nest mest besøkte siden på din hjemmeside.

En “om oss” side kan inneholde bilder av de ansatte, slik at man får et ansikt til bedriften, hvilke tjenester eller produkter du tilbyr, hvor lenge du har vært i bransjen eller prosjekter  du har gjennomført. Dette er punkter som bygger videre på troverdighet og tillit.

Noen nøkkelpunkter for en fullgod nettside:

  • Enkel og rask navigering
  • Formidle til de “riktige” kundene
  • Unngå for “tung” og mye informasjon
  • Henvis til andre kunders opplevelser
  • Gjør det lett å ta kontakt
  • Vis til tidligere solide prosjekter

Formidle ditt budskap

Når noen trykker seg inn på ditt nettsted vil 55% av dine besøkende bruke mindre enn 15 sekunder før de forsvinner, i følge en artikkel fra Time. Dette betyr i realiteten at du har 15 sekunder til å skape interesse og muliggjøre en konvertering.

Derfor er ikke bare informasjonen du deler vesentlig, men også hvordan du deler den. Med et velformulert språk som gir de riktige svarene med en elegant utforming, kan du engasjere leseren til å trykke seg videre. Man må derfor tenke over spørsmål som; Hva ønsker jeg å formidle? Hvilket førsteinntrykk vil jeg gi leseren? Hvorfor skal den besøkende velge nettopp meg?

Det er blitt stadig viktigere å skille seg ut i mengden. Og hva gjør at nettopp du vinner gjennom? Mange ønsker at man går rett på sak, med et muntlig og personlig språk. Den formelle praten er i mange bransjer utdatert og når ikke frem på et like personlig nivå for å skape et reelt bilde av din bedrift.

Tilgjengelighet

Hvis du har et nettsted, betyr det at kunder har mulighet til å finne deg – til en hver tid, hvor som helst. Du kan se på det som en ansatt som jobber 24 timer i døgnet. Det gir den fordelen og friheten til å innhente informasjon brukeren trenger fra sitt eget hjem, uten et press om å måtte kjøpe noe. Siden de aller fleste selskaper nå har sin egen nettside, er det i tillegg sannsynlig at du taper kunder ved å ikke ha det selv.

Kutte kostnader

Like enkelt som man kan spre informasjon gjennom en nettside, kan man også selge sine produkter her. Hvis du driver en butikk som selger varer kan du slippe unna unødige driftskostnader som personal, leie av lokaler, verktøy for å nevne noen. Å eliminere disse kostnadene gir deg muligheten til å senke prisene dine, som igjen kan gi deg et konkurransefortrinn.

Et fundament for markedsføring

En nettside danner et solid fundament for markedsføring av ditt brand. Gjennom søkemotorer som Google kan man finne statistikk over dine kunder, som vil gjøre det lettere å rette annonser på sosiale medier mot dine potensielle kunder. Hvis du strategisk retter dine annonser vil det bidra til en bedre avkastning på investering (Return on InvestmentROI). Dette kan spare deg for unødvendige kostnader.

Klar for å få ditt eget nettsted?

Vi har gjennom denne artikkelen sett viktigheten med å ha en egen hjemmeside. I et stadig utviklende samfunn, er det svært vanskelig å nå nye kunder uten en solid nettside. Folk bruker i dag mer tid på å sjekke opp andre alternativer før de tar et valg.

Uansett om du driver en liten bedrift som betjener lokale kunder, vil en nettside kunne hjelpe deg på veien videre gjennom troverdighet og synlighet. 

For å få en profesjonell nettside kreves det erfaring og ekspertise. Du burde derfor ta kontakt med erfarne webdesignere og utviklere for å få en effektiv og velformet nettside.

Innhold

Skriv til oss om du lurer på noe

WordPress Cookie Notice by Real Cookie Banner